«مدرسه سیاه» چیست؟

گردآوری:نگین مقدردوست
به اشتراک گذاری 63

در نشستی که با حضوراعضای شورای مشورتی «مدرسه سیاه» و جمعی از متقاضیان در محوطه باز خانه هنر کاج برپا شد، توضیحاتی درباره علت شکل گیری ، اهداف و چشم‌انداز فعالیت‌های این مدرسه ارایه شد. حسین کیانی (نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر)، محمد امیر یاراحمدی (نمایشنامه نویس)، افسانه ماهیان(کارگردان و بازیگر ) به عنوان اعضای شورا ی مشورتی «مدرسه سیاه» و حسام‌الدین مختاری به عنوان مدیر خانه هنر کاج در این نشست حضور داشتند.



«مدرسه سیاه» چیست؟ حسام الدین مختاری در پاسخ به این سئوال گفت انگیزه برپایی چنین مدرسه‌ای از زمانی ایجاد شد که آقای حسین کیانی پیشنهاد برپایی دوره آموزشی نمایش ایرانی را مطرح کردند. پیشنهاد ایشان  در مشورت با آقای محمد امیر یاراحمدی و خانم افسانه ماهیان به پختگی رسید و در نهایت، با توصیه این سه هنرمند تصمیم گرفته شد مدرسه‌ای راه اندازی شود که با بهره‌گیری از شیوه‌ها و آموزه‌های هنری نمایش سنتی زمینه را برای روز آمد کردن این گونه هنری و خلق آثار نمایشی مدرن فراهم کند . 
در ادامه جلسه کیانی با ابراز تاسف از اینکه شیوه‌های نمایش ایرانی رو به فراموشی است و جشنواره دو سالانه آیینی سنتی تا کنون نتوانسته است در روز آمد کردن این  ظرفیت فرهنگی موثر باشد ، از «سیاه» به عنوان شخصیت نمایشی یگانه‌ای یاد کرد که خود به یک گونه نمایشی تبدیل شده و این میراث بزرگی است که کمتر کشوری از آن بهره‌مند است.
به گفته او، هدف از برپایی این مدرسه، پژوهش، تولید و اجرا و نیز پاسداشت میراثی است که همواره مورد غفلت قرار گرفته و نگهداری و حفاظت از آن وظیفه ملی، فرهنگی و نمایشی ماست . 
کیانی بر این نکته هم تاکید کرد که این مدرسه اهداف بلند مدت ده ساله دارد که البته شروع کار آن مهم است زیرا کاستی‌ها بتدریج معلوم می‌شود. 
محمد امیر یاراحمدی از آیین‌های نمایشی به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در کشورهای گوناگون نام برد و تاکید کرد: درستی هر حرکتی را باید با الزامات و مقتضیات توسعه سنجید و یکی از مهم‌ترین عوامل رشد توسعه در هر کشور صنعت توریسم و ایجاد جاذبه‌های فرهنگی برای گردشگران خارجی است. امروز صنعت توریسم یکی از مهم‌ترین حرفه‌ها در جهان است که برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان ایجاد اشتغال کرده است .
این هنرمند ابراز تاسف کرد که در حال حاضر نمایش‌های ایرانی به عنوان یکی از جاذبه‌ها و شاخصه فرهنگی ما نه فقط از هیچ حمایت و امکانی برای سهیم شدن در توسعه عمومی کشور برخوردار نیست و این ظرفیت و قابلیت فرهنگی روز به روز مهجورتر و منزوی‌تر می‌شود که حتی به دلیل نا آگاهی و 
استنباط‌های نادرست برخی متصدیان دولتی از پیشینه فرهنگی و تاریخی آن به نژاد پرستی متهم می‌شود . لذا در چنین شرایطی وظیفه هنرمندان است که با وجود دشواری‌ها و تنگناها پا به میدان بگذارند و برای حفاظت از سرمایه‌های ملی خود از هرفرصت و امکانی استفاده کنند . 
یاراحمدی تاکید کرد البته هدف «مدرسه سیاه»، صرفا آموزش و خلق آثار نمایشی به شیوه سنتی نیست بلکه هدف دیگر آن روز آمد کردن این میراث با بهره‌گیری از یافته‌های تئاتر و هنر مدرن است . لذا  امیدواریم بتوانیم با همکاری و مشورت دیگر هنرمندان در  مسیر گام برداریم و حد توان خود این  ظرفیت فرهنگی احیا و گسترش دهیم .  
افسانه ماهیان نیز از برگزاری جشنواره «سیاه» به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این مدرسه خبر داد و گفت: هدف از برگزاری جشنواره این است که برآیند آموزش‌های این مدرسه و در پایان هر دو ترم آموزشی در یک اثر نمونه ارائه شود . 
او یادآوری کرد که هیچ محدودیتی برای حضور خانم‌ها در نقش سیاه وجود ندارد همچنانکه پیش‌تر هم بانوان هنرمندی مانند خانم گلاب آدینه و خانم فقیهه سلطانی این نقش را ایفا کرده‌اند. 
حسام‌الدین مختاری هم از بی‌توجهی به پژوهش به عنوان مشکلی همیشگی سخن گفت و خبر داد که بخشی از بودجه مدرسه سیاه صرف پژوهش می‌شود. به این صورت که محتوای پژوهشی به کمک استادانی که در این زمینه صاحب‌نظر هستند تهیه خواهد شد. 
در ادامه این جلسه حسین کیانی توضیحاتی درباره نحوه آموزش این مدرسه ارایه داد و یادآوری کرد که کارگردانی نمایش‌های ایرانی متفاوت است همچنانکه این نمایش‌ها پیش‌تر متن جزیی‌نگرانه نداشته‌اند و بیشتر بر پایه بداهه کار می‌شده‌اند و کارگردان نیز به عنوان هدایت‌گر در کنار کار بوده است ولی امروزه امکان این نوع نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی نیست. از بازیگر امروز هم نمی‌توان انتظار داشت که کاملا بر اساس بداهه کار کند. 
به عقیده او، یکی از دلایل احتمالی افول نمایش‌های ایرانی بی‌توجهی به مدرن شدن جامعه بوده و اینکه نتوانستند پا به پای جامعه حرکت کنند و از  حرکت رو به رشد آن جا ماندند.
یکی از حاضران در این نشست جواد انصافی از هنرمندان قدیمی نمایش‌های ایرانی بود که با همسرش که سابقه طراحی لباس «سیاه» و پژوهش در نمایش‌های ایرانی را دارد، در این برنامه شرکت کردند و در پایان گپ و گفتی با حضور آنان شکل گرفت.
در «مدرسه سیاه» ، بازیگری، کارگردانی، نویسندگی و دیرینه شناسی با حضور استادانی مانند محمد امیر یاراحمدی، حمید پور آذری، هومن خیاط، شهرام زرگر، داود فتحعلی بیگی، حسین کیانی و کورش نریمانی در دو ترم آموزشی ارایه می‌شود. در کنار این استادان، هنرمندان دیگری به عنوان استاد مهمان در طول دوره آموزشی حضور خواهند داشت و در پایان دو ترم آموزشی یک اثر نمایشی برای اجرای حرفه‌ای خلق خواهد شد.

برچسب های مهم

خانه هنر کاج جشنواره و فراخوان مدرسه سیاه نایب‌سرخی‌ها چخوف آخرین گره The last knit

برچسب ها


خانه هنر کاج مدرسه سیاه

دیدگاه ها

+ دیدگاه خود را بنویسید ...

هیچ دیدگاهی برای نمایش وجود ندارد

نظر شما

وارد شوید
برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.